maammaaan

Alla inlägg under mars 2014

Av Anna Varenhed - 7 mars 2014 21:05

Denna vecka lider mot sitt slut . Mycket har hänt under denna veckan . Både jobba saker som bra saker.
Orkar inte riktigt gå in på detaljer. Lite uppdatering från min lärlingsplats , På Onsdag skall jag gå på interljuv på Blekinge trafiken. Hoppas att det leder till något vettigt . Fick besked om att idag , sen skall jag funderar mera på detta med utbildning samt vilka yrken jag kan tänka mej satsa på . Jag vet inte riktigt vad jag skall skriva om men är väldigt trött efter veckans händelser. 


Idag blev jag så glad av att få träffa min lille gudson Neo. Fick besök av hans mamma och lillebror med. 
Det var så skönt att gå omkring och visa denna lilla bestämd ung man ,hos alla djuren . Och självklart Bebismys .
Mina äggstockar värker ju hihi man blir ju sååå bebis sugen . Det gjorde min dag med alla dessa små söta barn <3


 

Åter igen till något annat , så har jag äntligen tagit mej i kragen att boka tid för Cancer prover . OCH nej jag har INTE cancer , vad jag vet än , men eftersom det är en strak genetisk chans att jag kan ha det så måste jag kolla mej det är faktigst dags .


Bortsett från det har läkarna kommit på att jag har en sjukdom som heter Lichen sclerosus et atroficus.
Lichen sklerosus et atrofikus, eller bara lichen sklerosus, är en ganska ovanlig sjukdom som ger klåda och andra besvär i underlivet. Det är ovanligt men sjukdomen kan också förekomma på andra hudområden på kroppen. Sjukdomen har inte något svenskt namn.


Orsaken till att man får lichen sklerosus är okänd. Sjukdomen smittar inte.


Lichen sklerosus innebär en viss ökad risk för cancer , men det är ovanligt.

För de flesta lindras besvären och många blir helt bra om de får behandling med stark kortisonkräm.

I kombination med kortisonbehandlingen kan man ibland få en speciell hormonkräm.

Om man får förträngning av förhuden på grund av lichen sclerosus kan man behöva opereras.
Hos kvinnor sätter sig det främst i underlivet men kan uppkomma på andra ställen på kroppen, t ex tandkött.

  • papulös, inflammatorisk dermatos, akut eller kronisk
  • okänd etiologi, stress och infektioner kan försämra
  • vanlig hos vuxna, sällsynt hos barn
  • klåda!
  • platt, kantig, glänsande, vaxgul-violett mm-stor papel
  • paplerna flyter ihop &rArr; lila plaque, tjocka om kronisk (ssk underbenen)
  • var som helst men oftast volart på handleder och underarmar, underbenens framsidor, sacrum
  • ofta slemhinnor, titta alltid i munnen efter mjölkstänk
  • ta biopsi om ulcererande (viss cancerrisk)
  • Köbnerfenomen

Nu kanske ni oxå förstår varför jag måste kolla upp mej. Även för detta med min far , och hans syskon som haft cancer.
det ligger ju ändå ganska när mej . Så då tar jag hellre det o säkra förre det säkra. Och inte nog med detta har jag något som heter Tiamin Brist efter Min GBP Operation .

 

 

Rekommenderat dagligt intag är:

  • För barn: 0,3–1 milligram
  • För kvinnor: 1–1,1 milligram
  • För gravida och ammande kvinnor: 1,5 respektive 1,6 milligram
  • För män: 1,1–1,4 milligram

Kroppen har en förmåga att kunna lagra cirka 30 milligram, vilket när det gäller tiamin anses som ringa. Av dessa 30 milligram finns hälften (15 milligram) imusklerna och resterande finns fördelat till hjärta, lever och njurar.

De viktigaste kostkällorna för tiamin är fläskköttinälvsmatbönorärtorsparrisvetegroddarjäst och i Sverige även spannmål där detta är berikat

Tiamin har hög vattenlöslighet och detta leder till stora förluster vid tillagning till exempel när bönor kokas. Dock är tiamin värmestabil vid lågt pH. Normal förlust av tiamin vid tillagning är 30–50 procent av det ursprungliga tiamininnehållet.


Vitamin B1, även kallad tiamin eller tiamin, är en av 8 B-vitaminer. Alla B-vitaminer hjälper kroppen att omvandla mat (kolhydrater) i bränsle (glukos), som används för att producera energi. Dessa B-vitaminer, som ofta kallas B-komplex vitaminer, hjälper också kroppen metabolisera fett och protein. B-komplex vitaminer behövs för frisk hud, hår, ögon och lever. De hjälper också nervsystemet fungera korrekt, och behövs för god hjärnfunktion.

Alla B-vitaminer är vattenlösliga, vilket innebär att kroppen inte kan lagra dom.

Liksom andra B-komplex vitaminer kallas tiamin ibland en ”anti-stress” vitamin eftersom det kan stärka immunförsvaret och förbättra kroppens förmåga att motstå påfrestande förhållanden. Det heter B1 eftersom det var den första B-vitamin som upptäcktes.

Tiamin finns i både växter och djur och spelar en avgörande roll i vissa metaboliska reaktioner. Din kropp behöver det för att bilda adenosintrifosfat (ATP), som varje cell i kroppen använder för energi.

Det är ovanligt att ha brist på tiamin, även om alkoholister, personer med Crohns sjukdom, anorexi och de som genomgår njurdialys kan ha brist. Symtom på tiaminbrist är trötthet, irritation, depression och magbesvär. Personer med tiaminbrist har också svårt att smälta kolhydrater. Som gör att ett ämne som kallas pyrodruvsyra att bygga upp i deras blodomlopp, vilket orsakar en förlust av mental vakenhet, andningssvårigheter och hjärtskada, en sjukdom som kallas beriberi.

BERIBERI

Den viktigaste användningen av tiamin är att behandla beriberi, som orsakas av att inte få tillräckligt tiamin i kosten. Symtomen omfattar svullnad, stickningar eller brännande känsla i händer och fötter, förvirring, svårigheter att andas på grund av vätska i lungorna, och okontrollerade rörelser i ögat kallas nystagmus. Människor i den utvecklade världen omfattar inte beriberi eftersom livsmedel som spannmål och bröd är berikade med vitamin B1.

Wernicke-Korsakoff-syndrom

Wernicke-Korsakoff syndrom är en hjärnsjukdom som orsakas av tiaminbrist. Wernicke-Korsakoff är egentligen två sjukdomar: Wernickes sjukdom innebär skador på nerver i de centrala och perifera nervsystemen. Det är orsakas av undernäring på grund av alkoholism. Korsakoff syndrom kännetecknas av minnesproblem och nervskador. Höga doser av tiamin kan förbättra muskelkoordination och förvirring, men förbättrar sällan minnesförlust.

Grå starr

Preliminära uppgifter tyder på att tiamin – tillsammans med andra näringsämnen – får lägre risk att utveckla grå starr. Människor med mycket protein och vitamin A, B1, B2 och B3 eller niacin i kosten är mindre benägna att utveckla grå starr. Få tillräckligt med vitamin C, E och B-komplex vitaminer – särskilt B1, B2, B9 eller folsyra och B12 – kan ytterligare skydda linsen i dina ögon från att utveckla grå starr. Mer forskning behövs dock.

Alzheimers sjukdom

Brist på tiamin kan orsaka demens hos Wernicke-Korsakoff syndrom. Så forskare har spekulerat i att tiamin kan hjälpa Alzheimers sjukdom. Vetenskapliga studier har inte alltid visat någon nytta av tiamin, dock. Mer forskning behövs innan tiamin kan föreslås som en behandling för Alzheimers sjukdom.

Hjärtsvikt

Tiamin kan vara relaterade till hjärtsvikt eftersom många människor med hjärtsvikt tar diuretika (urindrivande medel), som hjälper befria kroppen av överflödig vätska. Men diuretika kan också orsaka att kroppen blir av med för mycket tiamin. Några mindre studier tyder på att om man tar tiamintillskott så kan det hjälpa. En multivitamin, som tas regelbundet, bör ge tillräckligt med tiamin.

Kostkällor:

De flesta livsmedel innehåller små mängder tiamin. Stora mängder finns i griskött och orgel kött. Andra bra kostkällor av tiamin omfattar hela korn eller berikade spannmål och ris, baljväxter, vetegroddar, vetekli, öljäst, och melass blackstrap.

Tillgängliga former:

Vitamin B1 finns i multivitaminer (inklusive barns tuggtabletter och flytande droppar), B-komplex vitaminer, eller om kan säljas individuellt. Den är tillgänglig i en mångfald former, innefattande tabletter, mjuka geler, och pastiller. Det kan också märkas tiaminhydroklorid eller tiamin mononitrat
.  

 

Av Anna Varenhed - 4 mars 2014 17:43

 

Begravningen ägde rum i Backaryd För min Älskade Pappa Bertil Varenhed. Sermonin var helt fantastisk. 
Mängder av blommor och många människor. Känslorna och Tårarna var många , det är helt obeskrivligt hur det känns , pappa har alltid var där för mej . Han var min extra hand, min extra axel. Jag har haft svårt att visa känslor under dessa veckor och dagar , men på begravningen släpptes allt . När jag satt där i kyrkan och försökte fatta , så det ända som jag kunde se var hur pappa såg ut i kistan så som han såg ut på bistättningen. Låtarna som spelades var väldigt känsliga och dem tala till mej och om honom. Jag skakade så jag höll på fara i backen . Min man fick sitta och hålla i mej. Lika så när jag skulle gå ut från kyrkan , fick han hålla i mej så jag inte for i backen. Efteråt var det lättare på något sätt. Vi var ett par st som träffades, Dagen gick så fort förbi. Under tiden , åkte 2 av våra vänner hem till oss för att ta ut våra hundar , så dem slapp stå med benen i kors. Dem spenderade helgen här hos oss, så vi slapp sitta själva . det var ett jätte skönt stöd att få. Känns jätte skönt att få ha någon hos sig. När vi väl kom hem hade dem städat,skurat golvet, damsugit. Och tagit i mot vår Barn. Och som tur väl va efter helgens bravader , att vi verkligen hade någon i huvudtaget här. 
Lördagen startade med att Markus o Mattisas skulle kolla efter våra hyresgäster på Möcklö.Och tro det eller ej , DEM hade stuckit , utan att betala hyran , utan att säga upp huset och på köpet dragit lögner till övriga boende på möcklö.

Hur F*N funkar man som människa om man gör så här ?? Markus hade dessutom försökt nå dem under dagar utan ett svar.
samtidigt som han försökt mejla dem. Detta betyder att vi går miste om HELA J*VLA 5000 :- , det är inget man har råd att ligga ute med . Inte bara det , nu måste man ju försöka lösa detta med ELen hur vi ska försöka underhålla värmen i detta hus utan det blir fuktskadat . Ja , när vi väl kom hem , fick jag kontakta en annan vän för att kolla hur vi skulle gå tillväga med detta . Vi fick super bra råd hur vi skulle göra och vilka regler som gäller . Så nu får vi hålla tummarna att dem är samarbetsvilliga , eller så blir det att gå vidare med denna skiten. Och ja när man väl börjat skriva och försöka få ihop detta KRAV , kände jag att verkligheten hann i fatt mej igen. Pappa har alltid varit den som kunnat svara på allt eller hjälpt mej med dessa saker . Men han kan ju inte det nu. Då började känslorna komma i fatt mej . Så jag satte mej i bilen för att åka upp till min svärmor. Blev kvar där en stund , då skickade Maja till mej att det var dags att äta. Passade på att köra hem . När jag väl hade ätit Och markus kommit in från Lauan (Lagården) Smet jag och Maja ut för att röka , medans grabbarna pysslade inne . Josefine skulle gå ner från övervåningen och jo vad händer ? Min älskade flicka trillar ned från övervåningen till nedervåningen och slår i sitt huvud ordentligt ;( Stackars flicka , hon vart helt hysterisk. Mådde illa och blev yr, samtidigt som hon fick huvudvärk. Fast det är ju inte direkt så konstigt . Markus satte sig med något kallt från frysen i Papper för att lägga de mot hennes huvud, medans Mattias letade igenom hennes hår efter bular o sånt. Sedan ringde han in (mattias) 1177 medans jag och Maja fick kolla hennes kropps funktion. Och fick svaret att vi skulle åka in med henne. OCh att vi skulle hålla henne vaken i bilen. Det gick hyfsat bra , TACK & LOV för mobiltelefoner. På så sätt kunde Maja hålla henne vaken under bilresan in. När vi väl kom in ja då fick vi träffa en skötiska som ja, hade gjort mej ovänn med om inte jag hade haft MAja med mej. Hennes sätt att bemöta en fyra åring och hennes oKunnade om Skallskador / Hjärnskakning. Enligt denna skötiska skulle man både låta barnen sova och dricka efter så pass hårt fall. Men herregud , jag som inte är utbildad av vården vet att du inte får låta ett barn göra detta. Kl var runt  20.20 när vi väl var på plats och fått Vilorum. Tiden gick och runt 1.00-1.30 Kommer skötiskan och förklarar att dem hade fått i ett STORT trauma , så tyvärr kunde dom inte se över min tös. Vi fick en lapp vi skulle läsa igenom ang skallskador. Jag passade på att ringa min svärmor om råd , hur vi skulle göra, om vi skulle sitta kvar tills morgonen eller åka hem med henne. Vi kom fram till att vi skulle åka hem istället för att sitta tills morgonen där på , Men vi fick väcka henne varanan timme för att kolla hennes tillstånd, ögon o.s.v Sen skulle jag hålla henne lugn 2 dagar efter händelsen. 
Vilket inte var det lättaste . Men vi försökte . Under Måndagen hade josefine fortfarande ont , då ringde jag BVC för att be om en läkartid. Och självklart fick vi det , ganska fort så Josefine kunde bli undersökt ordentligt. Undersökningen fick kanon bra. Men för att vara säker så måste en läkare kolla över våran ängel. Innan vi skulle vara där så passade vi på att träffa Min Mamma och tog en fika. Sen mötte vi även upp fia, innan läkaren kom

.        

Mammas Älskade flicka betyder allt för mej <3

Och ja för er som undrar, eftersom det är tisdag idag , så ja det har hänt ytterligare saker som är för jobbiga och inget jag vill skriva på bloggen . Bättre ni frågar mej så förklarar jag det andra . Men nu kommer det oändliga som jagar mej , när får det vara lungt? När kan jag få börja hela mej själv ? Det är min ständiga fråga som kommer. Jag förstår inte varför det kommit nya saker hela tiden .

Ni som läser detta får ha det så bra. 
Kram ANna



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards